wtorek, 26 lipca 2016

Lista mailingowa i newsletter skutecznym narzędziem marketingowym



Sukces firmy może zależeć od kilku podstawowych elementów. Nalezą do nich: oferta, grupa odbiorców i kreacja. Specjaliści zalecają, aby poświęcić na nie kolejno 40, 40 i 20 % uwagi.

Wg. Raportu Interaktywnie.com Email Marketing 2014:

                Korzystanie z poczty elektronicznej deklaruje 97% użytkowników, w porównaniu z 84% wskazań na social media.
70% użytkowników korzysta z poczty codziennie. Dla social media ta wartość wynosi zaledwie 50%.
                75% badanych korzysta z poczty elektronicznej na telefonie (wzrost o 6% rok do roku), a tylko 63% korzysta na telefonie z social media (wzrost 9% rok do roku).

Lista mailingowa to jest bardzo skutecznym narzędziem marketingowym. Pomimo swojej prostoty, jest to w dalszym ciągu najskuteczniejsza forma kontaktu z klientami i potencjalnymi klientami. Dla każdego biznesu, niezależnie od branży i rozmiaru.



Przykłady zastosowań dla list mailingowych

·         rozpowszechnianie ważnych informacji do określonych grup odbiorców,
·         wysyłanie wiadomości e-mail do pracowników z określonych działów,
·         stworzenie jednego adresu e-mail dla grupy znajomych do wymiany pomysłów i/lub informacji,
·         wysyłanie wiadomości e-mail do wybranych Klientów za pomocą jednej operacji.

Newsletter

                Celem pisania newslettera nie jest wysyłanie go tylko wtedy, kiedy chcesz coś sprzedać, ale regularne pozostawanie w kontakcie z ludźmi, którzy zostawili Ci swój adres e-mail. Najlepiej jest zobowiązać się do pewnej częstotliwości wysyłania newsletterów. zaleca się pisanie minimum raz w miesiącu. Newsletter nie musi też być szalenie skomplikowany. Newsletter powinien zawierać to, co interesuje czytelników. Mogą to być:
·       informacje o działalności firmy,
·       porady, wskazówki, podpowiedzi, case studies, które mogą być użyteczne dla czytelników.
·       może to być inspiracja, cytat, obrazek, czy ciekawy filmik.
Często najlepszym sposobem jest po prostu zapytać albo poruszać tematy, o które zazwyczaj pytają klienci.
                Nie należy jednak nadużywać zaufania osób, które zostawiają Ci swojego maila. Informacje w newsletterze powinny być przede wszystkim użyteczne dla czytelnika. Dlatego niech promocja i sprzedaż nie będzie głównym tematem każdego newslettera.

Metody pozyskiwania adresów mailowych:

·           Pierwszym i najważniejszym miejscem do pozyskiwania odbiorców jest strona internetowa firmy, na której powinien znaleźć się formularz zapisu do newslettera. Formularz powinien być od razu widoczny i znajdować się na każdej albo prawie każdej stronie i podstronie.
·           Bardzo często przedsiębiorcy umieszczają na stronie internetowej swojej firmy „formularz kontaktu”. Warto przy nim umieścić odpowiednie zapytania o zgodę, dzięki którym będzie można wykorzystać adres kontaktowy automatycznie dodając go do listy mailingowej.
·           Bardzo dobrze sprawdza się także formularz zapisu w formie pop-upu, który będzie witał nowych użytkowników serwisu firmy i zachęcał ich do zapisania się do newslettera. Aby
Pop-up nie stał się irytujący dla odwiedzających stronę należy zastosować odpowiednie ustawinia, np. ustawić w ten sposób aby indywidualnemu odbiorcy wyświetlał się określoną ilość razy. Ta funkcjonalność nazywa się cappingiem i powinna wyświetlać pop-up tylko dwukrotnie. Po drugie, formularz nie powinien wyświetlać się osobom, które już zapisały się do newslettera.
·           Prowadzący sklep internetowy wysyłają do klientów bardzo dużo tak zwanych maili transakcyjnych, informujących o dokonaniu zakupu, realizacji zamówienia itp. Z racji że odbiorcy otwierają tego typu wiadomości, warto umieścić w nich informację o możliwości zapisania się do newslettera.
·           Podobną informację można zamieścić we własnym podpisie pod wiadomością email. Ta metoda jest zasadna zwłaszcza w branży takiej jak turystyka czy hotelarstwo gdzie agent lub osoby z recepcji wymieniają masę maili z potencjalnymi klientami. Ta metoda nie wymaga od Ciebie zbyt dużo pracy i nie rodzi praktycznie żadnych kosztów związanych z pozyskaniem nowej osoby.
·           Zgody na zapisy na subskrypcję można również umieszczać w papierowych formularzach, które wypełniają klienci firmy.
·           Wykorzystanie social mediów do powiększania bazy adresowej swoich odbiorców. Pierwszym miejscem gdzie można postarać się o pozyskanie swoich fanów do newslettera jest fanpage na Facebooku. Wymagane jest przygotowanie/wykupienia specjalnej aplikacji, za pomocą której zbierać będzie można zapisy do newslettera.
·           Ciekawym i efektywnym sposobem pozyskiwania adresów do newslettera jest wykorzystanie konkursów, które są tworzone w ramach działań w social media.
·           Nowych subskrybentów można pozyskiwać organizując akcje związane z dzieleniem się wiedzą. Można to robić tworząc webinaria i prosząc o pozostawienie swoich danych osoby, które były szkolone.
·           Można również tworzyć unikatowe raporty i wymagać od osób, które chcą je przeczytać pozostawienia odpowiednich danych i zgód. Analogicznie można wykorzystać tą metodę jeżeli z Twojej strony można pobrać np. wersję demo Twojego programu. Jeszcze lepiej działa możliwość gdy udostępniamy darmowy w pełni funkcjonalny program (lub) grę i następnie po użyciu jej prosimy o podanie swoich danych. Wykorzystywanie katalogów on-line oraz e-learning do budowania grupy odbiorców również jest dobrym pomysłem.
·           Informację o możliwości zostania subskrybentem i benefitach z tego płynących można zamieścić na plakacie lub na ulotkach znajdujących się np. w siedzibie firmy. Warto również umożliwić klientom zapis za pomocą firmowego tabletu
·           Spotkania z potencjalnymi klientami podczas targów, konferencji i innych wydarzeń branżowych to codzienność w pracy większości marketerów, również podczas nich można informować o możliwości subskrypcji.

Korzyści ze stosowania listy marketingowej:

1.         Jest to świetne narzędzie do utrzymywania długoterminowych relacji. Daje szansę na regularne budowanie niezobowiązującego związku z potencjalnymi klientami, opartego na budowaniu zaufania, rozmowie, edukacji i inspiracji.
2.         Jest to narzędzie bardzo proste i nie wymaga praktycznie żadnych nakładów finansowych. Jedyną inwestycją jest czas i wiedza pracowników.
3.         Przy dodatkowym prowadzeniu bloga, można w ten sposób możesz budować ruch i zaangażowanie na stronie. Dodatkowo możesz proponować zapis do listy mailingowej osobom, które raz zajrzały na stronę www, żeby dłużej pozostać z nimi w kontakcie.
4.         Lista daje szerokie możliwości marketingowe. Od budowania marki w oczach czytelników, przez budowanie świadomości dla nowych czy lojalności dla istniejących produktów, po możliwości promocji i zachęcania do zakupu.
5.         Jest to świetne narzędzie do mierzenia. Zaczynając od tego, że dzięki liście wiadomo ile osób jest zainteresowanych działalnością firmy – ilość otwarć, czytelników, kliknięć. Dzięki temu zyskuje się informację o tematach, które są bardziej interesujące – komentarze, odpowiedzi, kliknięcia. Od czasu do czasu można nawet pójść dalej i przeprowadzić szybki quiz czy ankietę. Przy większej bazie można też wysyłać różne maile do różnych grup (tak zwany A/B testing) i sprawdzać, co jest bardziej interesujące dla potencjalnych klientów. Możliwości jest mnóstwo.

Kwestie prawne

                Metoda Double Opt-In (polegająca na tym, że po wpisaniu w formularz danego adresu email zostanie na niego wysłany automatycznie generowana wiadomość z linkiem aktywacyjnym, po kliknięciu w niego, adres email zostanie aktywowany w bazie danych firmy). Metoda ta jest dobra zarówno dla firmy, jak i odbiorcy. Firmie daje pewność, że dany adres naprawdę istnieje, co w praktyce powoduje mniej odbić twardych i w konsekwencji zmniejsza szanse na wpadnięcie automatycznie na spam listę. Odbiorcy daje poczucie, że rozumiesz jego prywatność i szanujesz jego skrzynkę. Ponadto, w razie zastrzeżeń od kogoś, kto otrzymał od Ciebie maila, masz informację o konkretnym dniu i godzinie, a także numerze IP, z którego dana osoba potwierdziła chęć zapisania się na newsletter. Typ Double Opt -In jest w pełni zgodny z wymaganiami stawianymi przez polskie prawo. Art. 24. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku mówi: "Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny".
Zgoda na przesyłanie informacji handlowych droga elektroniczną
                Zbierając zapisy do newslettera należy pamiętać także, aby zebrać również „zgodę na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną”. Niezależnie od tego czy uważa się swój newsletter za coś co jest informacją handlową, czy nie - warto taką zgodę pozyskać. Pamiętaj, że informacją handlową może być choćby prezentowanie logotypu Twojej firmy.
                Ponadto, mimo, że email nie jest wprost daną osobową zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych, należy pamiętać, że w niektórych przypadkach może się nią stać. Najlepiej jeśli od razu będzie się go traktować jako taką dane. Dlatego też powinno się zbierać odpowiednie zgody dotyczące przetwarzania danych osobowych do celów marketingowych oraz chronić te dane zgodnie z ustawą.

Powszechne są dwa sposoby zbierania powyższych zgód:
·       Regułka pod formularzem zapisu do newslettera
Należy pamiętać, że powinny być to dwie osobne zgody stosowane rozdzielnie. Jest to najlepszy sposób z punktu widzenia prawa.
·       Regułka w mailu potwierdzającym zapis do newslettera
Jest to wykorzystanie faktu o wysyłaniu maila potwierdzającego do odbiorcy i tam można zamieścić odpowiednie zgody. Metoda ta nie wynika wprost z zapisu ustawy, ale jak na razie nie na informacji o nikim kto zostałby ukarany za takie działania wyłącznie do pozyskania zgody do zapisu na newsletter.

Higiena bazy adresowej
                W tworzeniu własnej bazy danych ważna jest także dbałość o jej czystość. Niestety poprzestanie tylko na modelu double opt-in nie gwarantuje, że baza zawsze będzie aktualna, np. część adresów może wygasnąć Dbając o bazę ale i o swoich odbiorców, należy pamiętać, że prawo nakazuje, aby w mailu znajdował się łatwy sposób wypisania z danej listy. Dlatego tak ważne jest umieszczanie linku rezygnacji, który powoduje automatycznie wypisanie z danej subskrypcji. Jednocześnie, dobrym rozwiązaniem jest zbieranie danych o powodach rezygnacji.

Źródło:
5.       https://freshmail.pl/pomoc-i-wiedza/jak-to-zrobic/zarzadzanie-odbiorcami/co-oznacza-double-opt-in-i-single-opt-in-i-kiedy-je-stosowac/