Dokonanie
odpowiedniej analizy często przesądza o sukcesie danego przedsięwzięcia.
Dzisiaj przybliżymy jedną z najbardziej znanych – analizę SWOT.
Jest to najbardziej
podstawowe narzędzie przy tworzeniu strategii marketingowych oraz biznesplanów.
Pozwala określić najlepsze kierunki rozwoju badanego obiektu
(np.: przedsiębiorstwa, projektu, kraju lub dowolnego podmiotu).
(np.: przedsiębiorstwa, projektu, kraju lub dowolnego podmiotu).
Nazwa
techniki pochodzi od pierwszych liter angielskich słów:
- S (Strengths) – mocne strony
- W (Weaknesses) – słabe strony
- O (Opportunities) – szanse
- T (Threats) – zagrożenia
Źródło: http://analizybiznesowe.info.pl/index.php/2012/04/18/przeglad-analiz-analiza-swot-analiza-steepvl-analiza-pest-analiza-pieciu-sil-portera/
Dwa pierwsze składniki
analizy (mocne i słabe strony) odnoszą się do czynników wewnętrznych, zaś
szanse i zagrożenia do zewnętrznych.
Istotą
analizy jest:
- Identyfikacja czynników, które mogą wpływać na funkcjonowanie obiektu oraz posegregowanie ich na cztery grupy:
·
Mocne strony -
zbiór atutów, zalet analizowanego obiektu. np. innowacyjny produkt, spore
zaplecze logistyczne lub rezerwa środków finansowych. Najważniejsze jest
określenie przewagi nad konkurencją oraz unikalności analizowanego biznesu. W
określonych branżach mocne strony mogą mieć różną wagę - na przykład w przypadku sklepu online duże znaczenie
dla popytu ma atrakcyjność cenowa, ponieważ internauta jest w stanie w krótkim
czasie sprawdzić oferty innych firm. Uszeregowanie czynników wg. Ich ważności
można wykonać poprzez skorzystanie z ułamkowych modyfikatorów sumujących się do
1. Czyli np. czynnik cenowy dostanie ważność 0,4, a innowacyjność produktu -
0,2.
·
Słabe strony - wszystkie mankamenty
słabości, bariery oraz wadę obiektu. Przykładem słabej strony jest np.
brak doświadczenia w prowadzeniu firmy albo znikoma rozpoznawalność marki.
Podobnie jak w przypadku mocnych stron, warto szeregować je według wagi.
·
Szanse - wszelkie okoliczności zewnętrzne (zarówno te
teraźniejsze jak i przyszłe, które mogą wystąpić), jakie firma może wykorzystać
w swojej działalności, to co stwarza dla analizowanego obiektu szansę
korzystnej zmiany. Przykładami szansy aktualnej są luka w rynku, którą firma
zamierza wypełnić oraz słabość (np. nieinnowacyjność) podmiotów
konkurencyjnych. Szansą przyszłą może być przewidywane nadejście mody na dany
towar z krajów, w których jest on popularny.
·
Zagrożenia - okoliczności zewnętrzne, które mogą mieć
szkodliwy wpływ na przedsięwzięcie, niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej. Zagrożeniem
może być zmiana prawa lub wejście konkurencji na dany segment rynku. Dla wielu
przedsiębiorstw niebezpieczeństwem jest postępująca cyfryzacja społeczeństwa -
chodzi tu o np. prasę drukowaną lub tradycyjne usługi księgowe. Są też takie
firmy, których działalność jest mocno uzależniona od zjawisk pogodowych.
2.
Wskazanie najlepszego rozwiązania, kierunku
działań do osiągnięcia celów obiektu przy minimalizacji zagrożeń, ograniczaniu
słabych stron oraz wykorzystaniu szans i mocnych stron.
Następnym
etapem analizy SWOT przychodzi
czas na przemyślenie tego, w jaki sposób wpływają one na siebie wzajemnie.
Chodzi tu o sparowanie czynników:
·
Czy mocne strony pozwalają
na pełne wykorzystanie szans?
·
Czy słabe strony mogą
uniemożliwić wykorzystanie szans?
·
Czy mocne strony pomogą w
likwidacji zagrożeń?
·
Czy słabe strony sprawiają,
że skorzystanie z szansy jest niemożliwe?
Kolejnym
krokiem jest ocena stopnia powiązania czynników, która prowadzi do
wyodrębnienia czterech podstawowych
strategii działania:
·
Mocne strony + szanse = strategia
agresywna, czyli wykorzystanie szans za pomocą mocnych stron firmy. Rozwój,
ekspansja.
·
Słabe strony + zagrożenia = strategia
obronna, czyli sytuacja, w której mankamenty przedsięwzięcia potęgowane są
przez zagrożenia i vice versa. Nastawienie na utrzymanie się na rynku i
oddalenie ryzyka bankructwa.
·
Mocne strony + zagrożenia = strategia
konserwatywna. Chodzi tu o przypadek, w którym atuty przedsiębiorstwa
pomagają unieszkodliwiać zagrożenia - np. duże rezerwy finansowe pozwalają na
przetrwanie sezonowego przestoju w zamówieniach. Ukierunkowanie na utrzymanie
status quo, przeczekanie.
·
Słabe strony + szanse = strategia
konkurencyjna. W tej sytuacji kluczowym działaniem jest eliminacja
mankamentów, które nie pozwalają na wykorzystanie nadarzających się okazji. Na
przykład: pojawia się nowa technologia, którą można zastosować w
przedsiębiorstwie, by uzyskać przewagę jakościową, jednak brakuje know-how albo
pieniędzy na jej zakup.
Źródło: http://www.jaknapisac.com/analiza-swot/
Zastosowania
Analizę SWOT
można stosować do :
· - budowania planów
strategicznych,
· - zmiany dotychczasowego
kierunku działalności firmy,
· - wybór głównego kierunku
działania dostosowanego do zmieniających się warunków rynkowych,
· - rozpoznawania sytuacji
wewnętrznej i zewnętrznej organizacji, aby w przypadku wykrytych
niedoskonałości wprowadzić zmiany,
· - określenie najważniejszych
czynników, produktów mających decydujący wpływ na rozwój firmy, a potem
umacnianie ich jako źródła przewagi konkurencyjnej,
· - punktu wyjściowego dla
biznesplanów,
· - zapewnienie funkcjonowania
jakości (szerokie zastosowanie w ramach norm ISO).
Źródła:
1.
http://analiza-swot.pl/