Społeczna odpowiedzialność biznesu jest bardzo
szerokim pojęciem, pod którym kryje się szereg różnych inicjatyw czy procedur.
Zgodnie z definicją zawarta w normie PN-ISO 26 000 mianem społecznej
odpowiedzialności biznesu
(ang. Corporate Social Responsibility, CSR) określa się:
(ang. Corporate Social Responsibility, CSR) określa się:
„odpowiedzialność organizacji za wpływ
jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniania przez
przejrzyste i etyczne postępowanie które:
•
przyczynia
się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa;
•
uwzględnia
oczekiwania interesariuszy;
•
jest
zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania;
•
jest
zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach."
CRS
jest więc strategią zarządzania przedsiębiorstwami uwzględniającą w swoich
posunięciach interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi
grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Firmy, które kierują
się tą strategią, zajmują się inwestowaniem w zasoby ludzkie, w ochroną
środowiska, relacjami z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach.
Wszystkie te działania przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności
przedsiębiorstwa, a także do kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju
społecznego i ekonomicznego.
Korzyści z wdrażania zasad społecznej
odpowiedzialności biznesu (CSR)
Badania Instytutu Badań nad
Demokracją wskazują, że firmy stosujące się do zasad CRS odnoszą wiele korzyści
ekonomicznych :
·
posiadają
wyższą płynność bieżącą;
·
lepiej
wykorzystują majątek trwały i kapitał ludzki;
·
mają
wyższą rentowność sprzedaży;
·
więcej
inwestują w przeliczeniu na 1 pracownika.
Również małe i średnie przedsiębiorstwa
wdrażające projekty z obszaru relacji pracowniczych, mogą liczyć na:
·
terminowe
wypłaty wynagrodzenia;
·
wysoka
kultura i bezpieczeństwo pracy;
·
stały
rozwój zawodowy dzięki dostępności szkoleń;
·
dodatkowa
opieka medyczna;
·
wysoka
jakość udogodnień socjalnych;
·
równość
szans kobiet i mężczyzn w zakresie zajmowanych stanowisk i wynagrodzenia.
Potencjalne
korzyści środowiskowe są następujące:
·
postępowanie
MŚP zgodnie z najlepszymi praktykami;
·
racjonalne
gospodarowanie zasobami naturalnymi i odpadami;
·
zaangażowanie
partnerów biznesowych w ramach łańcucha odpowiedzialności środowiskowej oraz
inicjowanie wspólnych działań proekologicznych;
·
popularyzowanie
idei proekologicznych.
Potencjalne korzyści otoczenia
społecznego to m.in.:
·
wzrost
poziomu kultury i bezpieczeństwa pracy;
·
ograniczenie
negatywnego wpływu przedsiębiorstw na środowisko;
·
realizacja
celów społecznych nie do osiągnięcia bez wsparcia ze strony biznesu.
·
Przykłady działań CSR w dużych firmach
W ostatnich latach można
zaobserwować zwiększone zainteresowanie Polskich firm ideą CSR. Oprócz
międzynarodowych korporacji, które od dawna stosują się do zasad społecznej
odpowiedzialności biznesu również firmy z sektora MŚP, coraz częściej sięgają
po tego typu inicjatywy. Polskie firmy zaczynają stosować społeczną
odpowiedzialność jako jedną ze składowych strategii PR-owej.
Przykładem społecznie
odpowiedzialnej firmy jest Prima S.A. realizująca od 2002 roku realizuje
projekt "Wszystkie dzieci są nasze" (All our children). Jego głównym
celem jest niesienie szeroko rozumianej pomocy dzieciom z dwóch wielkopolskich
domów dziecka - w Kijaszkowie i Szamocinie - poprzez edukację, rozrywkę oraz
organizację wydarzeń sportowych. Dzieci miały możliwość wzięcia udziału w
różnych szkoleniach oraz organizowane były dla nich wycieczki w różne ciekawe.
BRE Bank zaangażował się w
projekt, którego celem jest pośredniczenie w dostępie do wiedzy o innowacji.
Jednym z aspektów tego projektu było stworzenie rankingu „Najbardziej
Innowacyjnych Firm”, który ma służyć promowaniu innowacyjnych modeli
biznesowych wśród polskich przedsiębiorstw.
Współpracą z Akademickimi
Inkubatorami Przedsiębiorczości (AIP) podjął się natomiast EURO BANK S.A.
Dzięki tej inicjatywie osoby zarządzające AIP są objęte programami coachingu i
mentoringu wiceprezesa zarządu Euro Bank S.A. Pracownicy banku przeprowadzają
także szereg szkoleń na tematy związane m.in. z marketingiem i kreowaniem
wizerunku organizacji, zarządzaniem projektami i zarządzaniem ryzykiem.
Uzyskana w ten sposób przez osoby pracujące w inkubatorach przedsiębiorczości
wiedza jest przekazywana przedsiębiorcom korzystającym z ich usług.
Słynna ze Strategii First Choice
jest firma DHL. Jej celem jest usprawnienie wewnętrznych procesów operacyjnych
firmy, co umożliwi pracownikom lepsze wykonywanie pracy, zbudowanie relacji z
klientami zewnętrznymi i wewnętrznymi, co z kolei ma pomóc w osiąganiu celów
indywidualnych.
W październiku 2007 r. RWE Polska
rozpoczęła kampanię społeczną Świadoma Energia RWE, który ma za zadanie
przekazać klientom firmy wiedzę o oszczędzaniu energii elektrycznej i o
sposobach na obniżenie wydatków na prąd.
„Klub Dzieci Targówka – Dzielimy
się pasją” jest programem edukacyjno-sportowym, który został stworzony i jest
realizowany w ramach globalnej strategii społecznej Procter & Gamble „Żyj,
poznawaj, rozwijaj się”. Program polega na zaangażowaniu wolontariuszy –
pracowników firmy P&G w organizację zajęć pozalekcyjnych dla dzieci.
W ramach rozwijania postaw odpowiedzialnego
przywództwa pracowników, PwC (PRICEWATERHOUSECOOPERS) świadczy usługi Pro Bono
na rzecz organizacji pozarządowych, które wykorzystuje umiejętności pracowników
do potrzeb realizowanych lokalnie programów i projektów.
Z
inicjatywy firm Coca-Cola HBC Polska oraz Coca-Cola Poland Services powołany
został Fundusz Kropli Beskidu – konkurs małych grantów przeznaczonych na
działania proekologiczne, związanych przede wszystkim z ochroną zasobów
wodnych.
Przykłady działań CSR w MŚP
„MELBUD Sp. z o.o.” z Polski,
średniej wielkości firma z branży budowlanej słynie z posiadania wewnętrznego
funduszu socjalnego, z którego finansowane są pakiety kulturalne, edukacyjne i
sportowe dla pracowników lub np. bony świąteczne.
Najlepsi pracownicy mogą liczyć na pożyczkę, której spłata może zostać
częściowo umorzona. Pracownicy mają poczucie stabilizacji zawodowej, a także
identyfikują się z firmą. To z kolei sprzyja lepszej atmosferze oraz większemu
zaangażowaniu.
Agencja PR z Polski - „Toolbox
Creative Communications (TCC)” nieodpłatnie świadczy usługi PR dla organizacji
pozarządowej działającej na rzecz dialogu polsko-żydowskiego poprzez promowanie
różnorodności kulturowej oraz naukę tolerancji przez edukację. Firma nawiązała
nowe kontakty i zyskała nowych klientów. Co więcej, kilkanaście notatek
prasowych na temat prowadzonych działań CSR ukazało się na branżowych (PR &
Marketing) stronach internetowych.
„DEANTE Antczak Sp.J.“, średniej wielkości
przedsiębiorstwo z Polski prowadzące hurtową sprzedaż produktów do kuchni i
łazienek, oferuje klientom siedmioletnią gwarancję na sprzedawane towary –
dłuższą, niż ta oferowana na ogół na rynku. Oprócz tego klienci mogą liczyć na
bieżący i skuteczny bezpłatny serwis techniczny i gwarancyjny. Dzięki dobremu
wizerunkowi, utożsamianemu z wysoką jakością produktów, firma pozyskała nowych
klientów, a także ograniczyła migrację pracowników.
„LUMAG
Sp. z o.o.”, średniej wielkości firma z Polski z branży motoryzacyjnej
gospodaruje nie tylko odpadami wytwarzanymi na terenie zakładu, ale też
odbiera, gromadzi i przetwarza swoje produkty po ich zużyciu i wymontowaniu z
pojazdów. Składniki powstające w efekcie recyklingu mogą być stosowane jako
komponent surowców do produkcji nowych elementów układów hamulcowych. Co
więcej, w procesie produkcyjnym nigdy nie stosowano azbestu, a receptury
opracowywane w laboratorium firmy nie zawierają żadnych związków metali
ciężkich, które mogłyby stanowić zagrożenie dla środowiska naturalnego oraz
użytkowników pojazdów. Firma zyskała dobrą opinię wśród społeczności lokalnej i
jest postrzegana jako uczciwe i dobrze prosperujące przedsiębiorstwo.
Źródła: