wtorek, 5 lipca 2016

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)


                Społeczna odpowiedzialność biznesu jest bardzo szerokim pojęciem, pod którym kryje się szereg różnych inicjatyw czy procedur.




                 Zgodnie z definicją zawarta w normie PN-ISO 26 000 mianem społecznej odpowiedzialności biznesu
(ang. Corporate Social Responsibility, CSR) określa się:
 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniania przez przejrzyste i etyczne postępowanie które:
          przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa;
          uwzględnia oczekiwania interesariuszy;
          jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania;
          jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach."

      CRS jest więc strategią zarządzania przedsiębiorstwami uwzględniającą w swoich posunięciach interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Firmy, które kierują się tą strategią, zajmują się inwestowaniem w zasoby ludzkie, w ochroną środowiska, relacjami z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach. Wszystkie te działania przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa, a także do kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.



Korzyści z wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)

                Badania Instytutu Badań nad Demokracją wskazują, że firmy stosujące się do zasad CRS odnoszą wiele korzyści ekonomicznych :
·         posiadają wyższą płynność bieżącą;
·         lepiej wykorzystują majątek trwały i kapitał ludzki;
·         mają wyższą rentowność sprzedaży;
·         więcej inwestują w przeliczeniu na 1 pracownika.

                 Również małe i średnie przedsiębiorstwa wdrażające projekty z obszaru relacji pracowniczych, mogą liczyć na:
·         terminowe wypłaty wynagrodzenia;
·         wysoka kultura i bezpieczeństwo pracy;
·         stały rozwój zawodowy dzięki dostępności szkoleń;
·         dodatkowa opieka medyczna;
·         wysoka jakość udogodnień socjalnych;
·         równość szans kobiet i mężczyzn w zakresie zajmowanych stanowisk i wynagrodzenia.

Potencjalne korzyści środowiskowe są następujące:
·         postępowanie MŚP zgodnie z najlepszymi praktykami;
·         racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi i odpadami;
·         zaangażowanie partnerów biznesowych w ramach łańcucha odpowiedzialności środowiskowej oraz inicjowanie wspólnych działań proekologicznych;
·         popularyzowanie idei proekologicznych.

                Potencjalne korzyści otoczenia społecznego to m.in.:
·         wzrost poziomu kultury i bezpieczeństwa pracy;
·         ograniczenie negatywnego wpływu przedsiębiorstw na środowisko;
·         realizacja celów społecznych nie do osiągnięcia bez wsparcia ze strony biznesu.


·          


Przykłady działań CSR w dużych firmach

                W ostatnich latach można zaobserwować zwiększone zainteresowanie Polskich firm ideą CSR. Oprócz międzynarodowych korporacji, które od dawna stosują się do zasad społecznej odpowiedzialności biznesu również firmy z sektora MŚP, coraz częściej sięgają po tego typu inicjatywy. Polskie firmy zaczynają stosować społeczną odpowiedzialność jako jedną ze składowych strategii PR-owej.
                Przykładem społecznie odpowiedzialnej firmy jest Prima S.A. realizująca od 2002 roku realizuje projekt "Wszystkie dzieci są nasze" (All our children). Jego głównym celem jest niesienie szeroko rozumianej pomocy dzieciom z dwóch wielkopolskich domów dziecka - w Kijaszkowie i Szamocinie - poprzez edukację, rozrywkę oraz organizację wydarzeń sportowych. Dzieci miały możliwość wzięcia udziału w różnych szkoleniach oraz organizowane były dla nich wycieczki w różne ciekawe.
                BRE Bank zaangażował się w projekt, którego celem jest pośredniczenie w dostępie do wiedzy o innowacji. Jednym z aspektów tego projektu było stworzenie rankingu „Najbardziej Innowacyjnych Firm”, który ma służyć promowaniu innowacyjnych modeli biznesowych wśród polskich przedsiębiorstw.
                Współpracą z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości (AIP) podjął się natomiast EURO BANK S.A. Dzięki tej inicjatywie osoby zarządzające AIP są objęte programami coachingu i mentoringu wiceprezesa zarządu Euro Bank S.A. Pracownicy banku przeprowadzają także szereg szkoleń na tematy związane m.in. z marketingiem i kreowaniem wizerunku organizacji, zarządzaniem projektami i zarządzaniem ryzykiem. Uzyskana w ten sposób przez osoby pracujące w inkubatorach przedsiębiorczości wiedza jest przekazywana przedsiębiorcom korzystającym z ich usług.
                Słynna ze Strategii First Choice jest firma DHL. Jej celem jest usprawnienie wewnętrznych procesów operacyjnych firmy, co umożliwi pracownikom lepsze wykonywanie pracy, zbudowanie relacji z klientami zewnętrznymi i wewnętrznymi, co z kolei ma pomóc w osiąganiu celów indywidualnych.
                W październiku 2007 r. RWE Polska rozpoczęła kampanię społeczną Świadoma Energia RWE, który ma za zadanie przekazać klientom firmy wiedzę o oszczędzaniu energii elektrycznej i o sposobach na obniżenie wydatków na prąd.
                „Klub Dzieci Targówka – Dzielimy się pasją” jest programem edukacyjno-sportowym, który został stworzony i jest realizowany w ramach globalnej strategii społecznej Procter & Gamble „Żyj, poznawaj, rozwijaj się”. Program polega na zaangażowaniu wolontariuszy – pracowników firmy P&G w organizację zajęć pozalekcyjnych dla dzieci.
                 W ramach rozwijania postaw odpowiedzialnego przywództwa pracowników, PwC (PRICEWATERHOUSECOOPERS) świadczy usługi Pro Bono na rzecz organizacji pozarządowych, które wykorzystuje umiejętności pracowników do potrzeb realizowanych lokalnie programów i projektów.
Z inicjatywy firm Coca-Cola HBC Polska oraz Coca-Cola Poland Services powołany został Fundusz Kropli Beskidu – konkurs małych grantów przeznaczonych na działania proekologiczne, związanych przede wszystkim z ochroną zasobów wodnych.


Przykłady działań CSR w MŚP

                „MELBUD Sp. z o.o.” z Polski, średniej wielkości firma z branży budowlanej słynie z posiadania wewnętrznego funduszu socjalnego, z którego finansowane są pakiety kulturalne, edukacyjne i sportowe dla pracowników lub np. bony świąteczne. Najlepsi pracownicy mogą liczyć na pożyczkę, której spłata może zostać częściowo umorzona. Pracownicy mają poczucie stabilizacji zawodowej, a także identyfikują się z firmą. To z kolei sprzyja lepszej atmosferze oraz większemu zaangażowaniu.
                Agencja PR z Polski -  Toolbox Creative Communications (TCC)” nieodpłatnie świadczy usługi PR dla organizacji pozarządowej działającej na rzecz dialogu polsko-żydowskiego poprzez promowanie różnorodności kulturowej oraz naukę tolerancji przez edukację. Firma nawiązała nowe kontakty i zyskała nowych klientów. Co więcej, kilkanaście notatek prasowych na temat prowadzonych działań CSR ukazało się na branżowych (PR & Marketing) stronach internetowych.
                  DEANTE Antczak Sp.J.“, średniej wielkości przedsiębiorstwo z Polski prowadzące hurtową sprzedaż produktów do kuchni i łazienek, oferuje klientom siedmioletnią gwarancję na sprzedawane towary – dłuższą, niż ta oferowana na ogół na rynku. Oprócz tego klienci mogą liczyć na bieżący i skuteczny bezpłatny serwis techniczny i gwarancyjny. Dzięki dobremu wizerunkowi, utożsamianemu z wysoką jakością produktów, firma pozyskała nowych klientów, a także ograniczyła migrację pracowników.
 LUMAG Sp. z o.o.”, średniej wielkości firma z Polski z branży motoryzacyjnej gospodaruje nie tylko odpadami wytwarzanymi na terenie zakładu, ale też odbiera, gromadzi i przetwarza swoje produkty po ich zużyciu i wymontowaniu z pojazdów. Składniki powstające w efekcie recyklingu mogą być stosowane jako komponent surowców do produkcji nowych elementów układów hamulcowych. Co więcej, w procesie produkcyjnym nigdy nie stosowano azbestu, a receptury opracowywane w laboratorium firmy nie zawierają żadnych związków metali ciężkich, które mogłyby stanowić zagrożenie dla środowiska naturalnego oraz użytkowników pojazdów. Firma zyskała dobrą opinię wśród społeczności lokalnej i jest postrzegana jako uczciwe i dobrze prosperujące przedsiębiorstwo.

Źródła: