wtorek, 17 maja 2016

SŁOWNIK POJĘĆ - ANALIZA 5 SIŁ PORTERA



W tym tygodniu nadal pozostajemy w tematyce przeprowadzania analiz, które mają kluczowe znaczenie podczas rozwijania własnego przedsiębiorstwa. Dziś przybliżymy metodę Pięciu Sił Portera, zwaną także analizą strukturalną sektora.



                Metoda pięciu sił Portera jest jedną z metod analizy strategicznej organizacji, którą wykorzystuje się do wyznaczenia jej celów strategicznych i formułowania jej strategii. Punkt wyjścia analizy stanowi wyodrębnienie produktowe i geograficzne sektora.
                Według Portera zdolność organizacji do konkurowania na danym rynku jest wyznaczana przez jej zasoby techniczne i ekonomiczne oraz przez pięć sił w jej otoczeniu, z których każda w znaczący sposób wpływa na sektor. Do tych pięciu sił Porter zaliczył:

·         groźbę nowych wejść,
·         groźbę pojawienia się substytutów,
·         siłę przetargową dostawców,
·         siłę przetargową nabywców,
·         rywalizację między organizacjami w sektorze.





                Zasadniczy przekaz Portera sprowadza się do tego, że sektory, w których te siły są duże, nie są na tyle atrakcyjne, by w nich działać, ponieważ konkurencja jest na tyle ostra, że niemożliwe staje się osiągnięcie oczekiwanych zysków. Odwrotna sytuacja ma miejsce, gdy siły te są słabe. Sektor wówczas postrzegany jest jako atrakcyjny, zapewniający odpowiednią rentowność.

                Analiza obecnej i przyszłej siły dostawców i odbiorców jest bardzo ważną częścią analizy sektora. Dzięki temu firma może:

·         znaleźć czynniki powodujące koszty i zyski przedsiębiorstwa,
·         wydzielić strategicznych dostawców i klientów a przez to określić w jakim zakresie mogą się oni przyczynić do sukcesu lub porażki strategii firmy w przyszłości.
·         zidentyfikować przyszłe źródła zagrożeń ze strony dostawców oraz odbiorców (np. zrezygnować z nich) i znaleźć takich partnerów, którzy przyczynią się do rozwoju firmy.

Siła dostawców i odbiorców:

Pozycja danej firmy względem dostawców i odbiorców zależy od:

·         relacji podaży i popytu na dany produkt,
·         stopnia koncentracji sektora dostawcy w porównaniu z sektorem odbiorcy,
·         uzależnienia jakości produktu końcowego od jakości komponentów dostarczanych przez dostawcę,
·         monopolu dostawcy lub odbiorcy,
·         dużego udziału dostawcy w kosztach odbiorcy,
·         kosztu zmiany dostawcy lub klienta,
·         możliwości integracji.

Pojawienie się nowych wyrobów (konkurentów) oraz substytutów zależy od:

·         atrakcyjności sektora (dynamika wzrostu popytu i rentowność sektora),
·         wysokości barier wejścia do sektora,
·         możliwość działań odwetowych ze strony już istniejących producentów w sektorze (np. obniżenie cen produktów lub zablokowanie kanałów dystrybucji).

                Wielkość sektora mierzy się liczbą lub wartością sprzedanych produktów. Z kolei przyszłą wielkość i rentowność sektora można prognozować np. na podstawie analizy cyklu życia sektora oraz dodatkowo przy użyciu prognozach demograficznych.

Analiza konkurencji w sektorze składa się z:

·         analizy koncentracji sektora: (określenia struktury branży oraz w jaki sposób firmy podzieliły między sobą udziały w rynku)
·         analizy form walki konkurencyjnej oraz jej obszarów:
powyższy czynnik można badać używając analizy grup strategicznych (grupy przedsiębiorstw, które mają podobne strategie) oraz aliansów strategicznych firm z danego sektora
·         analizy „szarej strefy” (nielegalnych importerów lub producentów)
·         analizy importerów (konkurencyjności oferty produktowej)
·         analizy branż produkujących dobra substytucyjne



Źródła:




4.       A. Zakrzewska – Bielawska, Pięć sił Portera, [w:] K. Szymańska (red.), Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Oficyna a Wolters Kulwer, Warszawa2015, s. 253-267.


6.       „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”; Grażyna Gierszewska, Maria Romanowska; PWE Warszawa 2003