wtorek, 24 maja 2016

Własna firma - od czego zacząć?


Dzisiejszy wpis skierowany jest do osób pragnących założyć własną działalność gospodarczą. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, pod koniec czerwca 2015 r. szacunkowa liczba podmiotów gospodarki narodowej to 4 155 328 w tym 4 017 103 stanowią podmioty prywatne. Może warto dołączyć do tego grona?



Poniżej prezentujemy krok po kroku procedurę otwierania własnej działalności.

KROK I: Złożenie wniosku CEIDG

            Pierwszym etapem zakładania własnej firmy jest wypełnienia formularza CEIDG (wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), znajduje się on pod adresem firma.gov.pl.



            Zgodnie a nowymi przepisami wniosek powinien zawierać:
  • oznaczenie przedsiębiorcy (jego imię i nazwisko przedsiębiorcy lub inne określenie nazwy firmy),
  • numer ewidencyjny PESEL oraz NIP przedsiębiorcy,
  • oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy,
  • określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
  • wybór formy opodatkowania działalności,
  • wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej),
  • Numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy.

            Ważność wniosku potwierdza podpis składającego. Pierwsza możliwość tego potwierdzenia  polega na wyrobieniu podpisu elektronicznego, którego wyrobienie jest jednak płatne (zajmują się tym m.in. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych czy Krajowa Izba Rozliczeniowa). Aby nie ponosić kosztów można skorzystać z profilu zaufanego. Dostęp do niego jest w odróżnieniu od podpisu elektronicznego bezpłatny, natomiast wiąże się z wypełnieniem wniosku o założenie profilu dostępnego na platformie internetowej ePUAP, a następnie udaniem się go gminy w celu potwierdzenia swojej tożsamości.
            Wpis do Ewidencji jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON, nadanie lub wskazanie numeru NIP i wybór formy opodatkowania oraz zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS (płatnika, czyli osoby opłacającej swoją składkę, jak i składki swoich pracowników).
            Tym samym formularzem zgłasza się również wszelkie zmiany z zakresu podawanych informacji. Na ten obowiązek posiada się 7 dni od ich zaistnienia. W przypadku wspólników spółki cywilnej – każdy z nich musi osobno złożyć wniosek CEIDG.

KROK II: ZŁOŻENIE DOKUMENTACJI W URZĄDZIE SKARBOWYM

            Numer NIP pozostaje niezmieniony – osobisty numer staje się numerem firmy w momencie jej powstania. Jeżeli dotąd nie posiadało się NIP-u, to został on nadany przy realizacji przez Ministerstwo naszego wniosku CEIDG.
            Jeśli zakładamy spółkę, to należy w Urzędzie złożyć druk NIP-2 oraz NIP D.
            Należy zdecydować, czy zamierza się być podatnikiem VAT.

KROK III: ZŁOŻENIE DOKUMENTACJI W ZAKŁADZIE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

            Przedsiębiorca w ZUS-ie posiada podwójną osobowość. Występuje on jednocześnie jako tak zwany Płatnik, czyli osoba wpłacająca składki (za swoich pracowników i siebie samego) oraz jako Ubezpieczony (jakby na równi ze swoimi pracownikami).
            Jeśli wykonywana działalność gospodarcza jest jedynym źródłem dochodów, należy  uzupełnić druk ZUA. Z kolei ZZA składa się w sytuacji, gdy jednocześnie przedsiębiorca jest zatrudniony na umowę o pracę, w której zarabia powyżej minimalnej pensji krajowej – gdy pensja jest niższa, to trzeba pozostać przy ZUA.
            Druki te można składać w dowolnych oddziałach ZUS. Należy to uczynić po złożeniu wniosku CEIDG, ale nie później niż 7 dni od momentu powstania obowiązku ubezpieczenia (czyli daty rozpoczęcia działalności, jaką się podało we wniosku CEIDG).
            W przypadku gdy przedsiębiorca zatrudnia nowych pracowników również każdorazowo konieczne jest składanie formularza w czasie 7 dni od daty podjęcia pracy przez danego pracownika. Należy również pamiętać, iż w przypadku zatrudniania przez przedsiębiorstwo pracowników spoczywa na nim obowiązek zgłoszenia miejsca oraz rodzaju prowadzonej działalności w Państwowej Inspekcji Pracy. Termin dotyczące tego zgłoszenia wynosi 30 dni od rozpoczęcia działalności lub zatrudnienia pierwszego pracownika. Niektóre z rodzajów prowadzonej działalności wymagają również zgłoszenia do inspektora sanitarnego - Sanepidu. Przedsiębiorca ma na to 14 dni od dnia rozpoczęcia działalności.
*Koncesje, licencje
            W przypadku niektórych rodzajów działalności przepisy nakładają obowiązek uzyskania koncesji i zezwoleń.
KROK IV: DECYZJA O PODMIOCIE PROWADZĄCYM DOKUMENTACJĘ FINANSOWĄ
            W formularzu CEIDG należy wskazać, kto będzie prowadził dokumentację finansową firmy. Jeśli nie wiemy jeszcze w momencie wypełniania wniosku, z jakim biurem księgowym będziemy współpracować, to wybieramy opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji, a później nasz wpis aktualizujemy (podając dane biura księgowego).

KROK V: WYROBIENIE PIECZĄTKI

            Co prawda nie istnieje żaden prawny wymóg wyrobienia pieczęci firmowej, to jednak jej posiadanie często okazuje się przydatne.
Na pieczęci umieszcza się:
·         pełna nazwa firmy (wraz z imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy),
·         adres siedziby,
·         może być telefon, faks, e-mail,
·         REGON,
·         NIP.

KROK VI: ZAŁOŻENIE KONTA BANKOWEGO

            W każdym razie udając się do banku lub wypełniając formularz on-line należy posiadać:
·         dowód osobisty,
·         tzw. oryginał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (w praktyce jest wydruk z systemu CEIDG),
·         dokument nadający numer REGON,
·         ew. umowa spółki,
·         najlepiej także posiadać pieczątkę.

            Po założeniu firmowego konta bankowego należy poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG.

            Podsumowując proces rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej jest bezpłatny. Koszty mogą być generowane w przypadku gdy wnioskodawca chce korzystać z podpisu elektronicznego, bądź dostarczyć wniosek drogą pocztową - potwierdzenie notarialne podpisu, bądź gdy dołącza do wniosku formularz VAT-R od którego pobierana jest oplata skarbowa w wysokości 170zł.

Źródła:
7.      http://www.firmy-24.pl/krok-1-rejestracja-przedsiebiorcy-urzedzie-gminymiasta/


8.