Biznesplan
to dokument, w którym są określone cele przedsiębiorstwa oraz zakres i sposób
jego działania dla osiągnięcia tych celów. Znajdują się w nim zatem odpowiedzi
na 2 podstawowe pytania, które musi zadać sobie każdy przedsiębiorca: Co i jak
będę robić? oraz Czy moja działalność przyniesie zysk? Przygotowanie
biznesplanu pozwala przedsiębiorcy sprawdzić, czy jego pomysł na firmę ma
szansę powodzenia.
Korzyści wynikające z
przygotowania dobrego biznes planu:
·
stworzenia planu działań, które należy
podjąć, by przedsiębiorstwo powstało i przynosiło zyski,
·
stworzenia planu działań mających na celu
rozwój lub poprawę kondycji już istniejącego przedsiębiorstwa, np. przy
łączeniu (fuzji) przedsiębiorstw lub wprowadzaniu nowych produktów na rynek,
·
stworzenia dokumentu, który przekona
potencjalnych inwestorów (np. bank), że planowana działalność się powiedzie i
że warto wesprzeć finansowo jej realizację,
- prezentacja pomysłu zrobienia biznesu,
- pomoc w uzyskaniu zasobów finansowych przedsięwzięcia (np. na potrzeby pozyskiwania kredytów inwestycyjnych, aplikowania o środki z UE)
- pomoc w odkryciu potencjalnych słabości, szans i zagrożeń,
- wprowadzenie własnych mierników oceny rezultatów działalności,
- przedstawienie planu działania w formie pisemnej,
- pomoc w zidentyfikowaniu przeoczonych okazji,
- pomoc w przewidywaniu i przystosowaniu się do zmian zachodzących na rynku,
- sprawdzenie zaangażowania członków zespołu, współpracowników w kreowanie marki.
Typowy biznes plan
zawiera:
- Streszczenie (w którym należy podać najważniejsze informacje o przedsiębiorstwie, rozwinięte w pozostałych punktach biznesplanu).
·
Przedsiębiorstwo
i branża przemysłu (ogólna charakterystyka firmy – ten
element powinien zawierać informacje o:
o
nazwie i formie organizacyjno-prawnej
firmy,
o
logo firmy,
o
właścicielach firmy,
o
zakresie działalności firmy,
o
lokalizacji firmy.
o
dołączane są również informacje dotyczące:
§ misji
i celów przedsiębiorstwa,
§ otrzymanych
nagród i posiadanych certyfikatów,
§ posiadanych
zasobów.
·
Charakterystyka
produktu opiera się na dogłębnej analizie przedmiotu
działalności przedsiębiorstwa. Przedstawia się w niej cechy produktu (usługi),
wyróżniające go na tle konkurencji. Ważna jest przede wszystkim:
o
Cena:
§ strategia
(polityka) cenowa;
§ koszt
jednostkowy produktu lub usługi;
§ cena
u konkurencji;
§ rabaty;
§ obecny
i prognozowany udział w rynku.
o
Dystrybucja:
§ strategia
sprzedaży i dystrybucji;
§ opis
wykorzystywanych kanałów dystrybucji;
§ partnerzy
handlowi (zawarte umowy, zamówienia);
§ formy
płatności;
§ usługi
posprzedażowe i serwis.
o
Nie może również zabraknąć informacji na
temat:
§ przewagi
konkurencyjnej;
§ wartości
klienta;
§ technologii
wytwarzania produktu i innych elementach, decydujących o ostatecznym jego
kształcie;
§ posiadanych
prawach autorskich i patentach;
§ planach
związanych z unowocześnianiem produktu;
§ przepisach
prawnych związanych z używaniem produktu;
§ fazach
cyklu życia produktu.
·
Kadra pracownicza i zarządzająca
.
W tej części przedstawić należy informacje na temat:
o
kwalifikacji
osoby prowadzącej działalność, bądź kadry kierowniczej (wieku, doświadczenia,
historii kariery i osiągnięć zawodowych, certyfikatów, patentów, praw
autorskich);
o
kwalifikacji
kadry pracowniczej (jeśli taka będzie zatrudniana);
o
struktury
organizacyjnej i systemu komunikacji w przedsiębiorstwie;
o
podziału
obowiązków pomiędzy poszczególnymi członkami zarządu (jeżeli firma funkcjonować
będzie w formie spółki);
o
polityki
płacowej, zatrudnienia i szkoleń;
o
systemu
kontroli;
o
monitoringu
podejmowanych działań;
o
usługi
doradczej (jeśli firma będzie z takich korzystać).
·
Rynek
i konkurencja
Ten
fragment biznesplanu ma na celu przedstawienie otoczenia w jakim przyjdzie
działać przyszłej firmie. Należy szczegółowo scharakteryzować rynek, na którym
przedsiębiorstwo będzie funkcjonowało, panującą tendencję w branży, konkurencję
oraz klientów. Trzeba tego dokonać w możliwie najpełniejszy sposób: tak, by
zarówno przedsiębiorca, jak i odbiorca biznesplanu, miał jasność sytuacji.
Należy też przeanalizować wszystkie mocne i słabe strony biznesu (analiza
SWOT),oraz zagrożenia, które mogą zaistnieć w trakcie funkcjonowania firmy.
·
Marketing
i reklama
W
tej części biznesplanu trzeba przedstawić strategię marketingową oraz sposoby
promocji i reklamy produktu. Żeby można było tego dokonać, niezbędne jest
sprecyzowanie grupy docelowej, czyli odbiorców towarów lub usług.
Charakterystyka klienta powinna być sporządzona w sposób niezwykle skrupulatny.
Tak, by można było precyzyjnie ustalić najefektywniejsze metody dotarcia z
produktem do odbiorcy. Wybór danej strategii i jej celowość muszą uzasadniać
konkretne, merytoryczne argumenty. Niezbędne jest przedstawienie:
o
formy reklamy i promocji;
o
sposobu dotarcia do klienta (ulotki,
foldery, billboardy, prasa, Internet, radio, telewizja);
o
budżetu reklamowego (jaki procent od
dochodu będzie przeznaczany na reklamę);
o
przeprowadzonych i planowanych kampanii
reklamowych;
o
sposoby kreowania pozytywnego wizerunku
firmy (Public Relations).
·
Plany i harmonogram realizacji
Do realizacji przedsięwzięcia,
niezbędne jest wyznaczenie głównych celów i przedstawienie metod ich realizacji
przynajmniej na 5 lat z góry. Ważne jest wskazanie:
o
celu firmy i
zakładanych terminów ich realizacji;
o
sposobu
osiągania założonych celów;
o
głównych
czynników wpływających na realizację planów.
·
Analiza finansowa
Opracowanie planu inwestycyjnego,
wraz z prognozą przyszłej sprzedaży i kosztów jej uzyskania, stanowią podstawę
do podjęcia decyzji o uruchomieniu działalności. Bez tego, nie sposób
skutecznie zaistnieć na rynku. Dlatego też, analiza finansowa jest ostatnią i
obok analizy rynku, najważniejszą częścią biznesplanu. Można powiedzieć, że
jest jego sercem. Zawartość tej treści różni się w zależności od tego, kto i
dla jakich celów go przygotowuje. Mimo tych różnic, istnieją 3 podstawowe
elementy, które powinny się w niej znaleźć zawsze, a mianowicie:
o
bilans;
o
rachunek
zysków i strat (wraz z prognozowanymi nakładami inwestycyjnymi);
o
rachunek
przepływów środków pieniężnych.
Dodatkowo, w analizie finansowej
warto zawrzeć także:
o
źródła
finansowania działalności;
o
analizę
progu rentowności;
o
stopę zwrotu
zainwestowanego kapitału;
o
informacje o
obecnych i przyszłych zapotrzebowaniach na kapitał;
o
założenia,
na bazie których przedstawiono prognozy.
·
Podsumowanie
We
wnioskach i podsumowaniach trzeba wykazać zagrożenia, jakie mogą wystąpić trakcie
realizacji
planu:
o
niekorzystne trendy w branży,
o
zachowanie konkurencji,
o
braki kadrowe,
o
przekroczenie kosztów,
o
złe oszacowania dotyczące sprzedaży,
wyniku finansowego,
o
złe zaplanowanie terminów.
·
Załączniki
o
słownik używanych zwrotów i terminów,
o
harmonogram realizacji planu,
o
dane techniczne,
o
badania rynku,
o
stan zamówień,
o
lista akcjonariuszy, udziałowców,
o
schemat organizacyjny,
o
życiorysy kadry kierowniczej,
o
dane finansowe nie zamieszczone w planie
finansowym.
Źródła: