czwartek, 5 maja 2016

SŁOWNIK POJĘĆ - BIZNESPLAN



Biznesplan to dokument, w którym są określone cele przedsiębiorstwa oraz zakres i sposób jego działania dla osiągnięcia tych celów. Znajdują się w nim zatem odpowiedzi na 2 podstawowe pytania, które musi zadać sobie każdy przedsiębiorca: Co i jak będę robić? oraz Czy moja działalność przyniesie zysk? Przygotowanie biznesplanu pozwala przedsiębiorcy sprawdzić, czy jego pomysł na firmę ma szansę powodzenia.


Korzyści wynikające z przygotowania dobrego biznes planu:

·         stworzenia planu działań, które należy podjąć, by przedsiębiorstwo powstało i przynosiło zyski,
·         stworzenia planu działań mających na celu rozwój lub poprawę kondycji już istniejącego przedsiębiorstwa, np. przy łączeniu (fuzji) przedsiębiorstw lub wprowadzaniu nowych produktów na rynek,
·         stworzenia dokumentu, który przekona potencjalnych inwestorów (np. bank), że planowana działalność się powiedzie i że warto wesprzeć finansowo jej realizację,
  • prezentacja pomysłu zrobienia biznesu,
  • pomoc w uzyskaniu zasobów finansowych przedsięwzięcia (np. na potrzeby pozyskiwania kredytów inwestycyjnych, aplikowania o środki z UE)
  • pomoc w odkryciu potencjalnych słabości, szans i zagrożeń,
  • wprowadzenie własnych mierników oceny rezultatów działalności,
  • przedstawienie planu działania w formie pisemnej,
  • pomoc w zidentyfikowaniu przeoczonych okazji,
  • pomoc w przewidywaniu i przystosowaniu się do zmian zachodzących na rynku,
  • sprawdzenie zaangażowania członków zespołu, współpracowników w kreowanie marki.

Typowy biznes plan zawiera:

  • Streszczenie (w którym należy podać najważniejsze informacje o przedsiębiorstwie, rozwinięte w pozostałych punktach biznesplanu).

·         Przedsiębiorstwo i branża przemysłu (ogólna charakterystyka firmy – ten element powinien zawierać informacje o:
o    nazwie i formie organizacyjno-prawnej firmy,
o    logo firmy,
o    właścicielach firmy,
o    zakresie działalności firmy,
o    lokalizacji firmy.
o    dołączane są również informacje dotyczące:
§  misji i celów przedsiębiorstwa,
§  otrzymanych nagród i posiadanych certyfikatów,
§  posiadanych zasobów.

·         Charakterystyka produktu opiera się na dogłębnej analizie przedmiotu działalności przedsiębiorstwa. Przedstawia się w niej cechy produktu (usługi), wyróżniające go na tle konkurencji. Ważna jest przede wszystkim:
o    Cena:
§  strategia (polityka) cenowa;
§  koszt jednostkowy produktu lub usługi;
§  cena u konkurencji;
§  rabaty;
§  obecny i prognozowany udział w rynku.
o    Dystrybucja:
§  strategia sprzedaży i dystrybucji;
§  opis wykorzystywanych kanałów dystrybucji;
§  partnerzy handlowi (zawarte umowy, zamówienia);
§  formy płatności;
§  usługi posprzedażowe i serwis.
o    Nie może również zabraknąć informacji na temat:
§  przewagi konkurencyjnej;
§  wartości klienta;
§  technologii wytwarzania produktu i innych elementach, decydujących o ostatecznym jego kształcie;
§  posiadanych prawach autorskich i patentach;
§  planach związanych z unowocześnianiem produktu;
§  przepisach prawnych związanych z używaniem produktu;
§  fazach cyklu życia produktu.
·         Kadra pracownicza i zarządzająca
.               W tej części przedstawić należy informacje na temat:
o    kwalifikacji osoby prowadzącej działalność, bądź kadry kierowniczej (wieku, doświadczenia, historii kariery i osiągnięć zawodowych, certyfikatów, patentów, praw autorskich);
o    kwalifikacji kadry pracowniczej (jeśli taka będzie zatrudniana);
o    struktury organizacyjnej i systemu komunikacji w przedsiębiorstwie;
o    podziału obowiązków pomiędzy poszczególnymi członkami zarządu (jeżeli firma funkcjonować będzie w formie spółki);
o    polityki płacowej, zatrudnienia i szkoleń;
o    systemu kontroli;
o    monitoringu podejmowanych działań;
o    usługi doradczej (jeśli firma będzie z takich korzystać).

·         Rynek i konkurencja

Ten fragment biznesplanu ma na celu przedstawienie otoczenia w jakim przyjdzie działać przyszłej firmie. Należy szczegółowo scharakteryzować rynek, na którym przedsiębiorstwo będzie funkcjonowało, panującą tendencję w branży, konkurencję oraz klientów. Trzeba tego dokonać w możliwie najpełniejszy sposób: tak, by zarówno przedsiębiorca, jak i odbiorca biznesplanu, miał jasność sytuacji. Należy też przeanalizować wszystkie mocne i słabe strony biznesu (analiza SWOT),oraz zagrożenia, które mogą zaistnieć w trakcie funkcjonowania firmy.

·         Marketing i reklama

               W tej części biznesplanu trzeba przedstawić strategię marketingową oraz sposoby promocji i reklamy produktu. Żeby można było tego dokonać, niezbędne jest sprecyzowanie grupy docelowej, czyli odbiorców towarów lub usług. Charakterystyka klienta powinna być sporządzona w sposób niezwykle skrupulatny. Tak, by można było precyzyjnie ustalić najefektywniejsze metody dotarcia z produktem do odbiorcy. Wybór danej strategii i jej celowość muszą uzasadniać konkretne, merytoryczne argumenty. Niezbędne jest przedstawienie:
o    formy reklamy i promocji;
o    sposobu dotarcia do klienta (ulotki, foldery, billboardy, prasa, Internet, radio, telewizja);
o    budżetu reklamowego (jaki procent od dochodu będzie przeznaczany na reklamę);
o    przeprowadzonych i planowanych kampanii reklamowych;
o    sposoby kreowania pozytywnego wizerunku firmy (Public Relations).

·         Plany i harmonogram realizacji
                Do realizacji przedsięwzięcia, niezbędne jest wyznaczenie głównych celów i przedstawienie metod ich realizacji przynajmniej na 5 lat z góry. Ważne jest wskazanie:
o    celu firmy i zakładanych terminów ich realizacji;
o    sposobu osiągania założonych celów;
o    głównych czynników wpływających na realizację planów.

·         Analiza finansowa
                Opracowanie planu inwestycyjnego, wraz z prognozą przyszłej sprzedaży i kosztów jej uzyskania, stanowią podstawę do podjęcia decyzji o uruchomieniu działalności. Bez tego, nie sposób skutecznie zaistnieć na rynku. Dlatego też, analiza finansowa jest ostatnią i obok analizy rynku, najważniejszą częścią biznesplanu. Można powiedzieć, że jest jego sercem. Zawartość tej treści różni się w zależności od tego, kto i dla jakich celów go przygotowuje. Mimo tych różnic, istnieją 3 podstawowe elementy, które powinny się w niej znaleźć zawsze, a mianowicie:
o    bilans;
o    rachunek zysków i strat (wraz z prognozowanymi nakładami inwestycyjnymi);
o    rachunek przepływów środków pieniężnych.
Dodatkowo, w analizie finansowej warto zawrzeć także:
o    źródła finansowania działalności;
o    analizę progu rentowności;
o    stopę zwrotu zainwestowanego kapitału;
o    informacje o obecnych i przyszłych zapotrzebowaniach na kapitał;
o    założenia, na bazie których przedstawiono prognozy.

·         Podsumowanie

                We wnioskach i podsumowaniach trzeba wykazać zagrożenia, jakie mogą wystąpić trakcie
realizacji planu:
o    niekorzystne trendy w branży,
o    zachowanie konkurencji,
o    braki kadrowe,
o    przekroczenie kosztów,
o    złe oszacowania dotyczące sprzedaży, wyniku finansowego,
o    złe zaplanowanie terminów.

·         Załączniki
o    słownik używanych zwrotów i terminów,
o    harmonogram realizacji planu,
o    dane techniczne,
o    badania rynku,
o    stan zamówień,
o    lista akcjonariuszy, udziałowców,
o    schemat organizacyjny,
o    życiorysy kadry kierowniczej,
o    dane finansowe nie zamieszczone w planie finansowym.



Źródła: